b_480_300_16777215_0_0_images_tn_paragraph-ge39a3763a_1920.jpg

Již od 6. 1. 2023 nabývá účinnosti zásadní novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele. Novela významně mění pravidla, která musí provozovatelé e-shopů dodržovat. Jste na ni připraveni? V článku se zaměříme na nejzásadnější změny, které je třeba do 6. 1. 2023 provést.

 Změny se týkají následujících oblastí:

  • Podmínky pro odstoupení od smlouvy
  • Novinky v oblasti reklamací
  • Informace o slevách
  • Zveřejňování návodů ke zboží
  • Nové podmínky pro uzavírání smluv po telefonu
  • Nové podmínky pro online tržiště
  • Změny obchodních podmínek a další
  • Nové podmínky pro odstoupení od smlouvy

 

1) Nová úprava odstoupení od smlouvy

Dle nové právní úpravy má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů v případě, že bude vystaven nekalé obchodní praktice. Rovněž může v takovém případě požadovat adekvátní snížení ceny dle povahy a závažnosti nekalé obchodní praktiky.

Co to znamená v praxi? Nejčastěji se bude jednat o případy, kdy prodávající nedostatečně popíše zboží a jeho vlastnosti, zamlčí některou podstatnou informaci, nebude jednoznačná konečná cena apod. Zásadní je, že přiměřenost dané obchodní praktiky musí prokazovat prodávající.

 

 2) Novinky v oblasti reklamací

Novela přináší řadu zpřísnění také v oblasti reklamací. Zejména zpřesňuje podmínky, co musí obsahovat reklamační protokol, který prodávající vydává spotřebiteli. Ten musí obsahovat:¨

  • Datum uplatnění reklamace
  • Obsah reklamace
  • Informaci o tom, jaký způsob vyřízení spotřebitel požaduje
  • Kontaktní údaje spotřebitele

Nově je podnikatel také povinen nejen reklamaci do 30 dnů vyřídit, ale také zaslat spotřebiteli informaci o jejím vyřízení.

V případě, kdy nedojde k vyřízení v zákonné lhůtě, je spotřebitel oprávněn od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu.

 

3) Informace o slevách

O této novince jste již možná slyšeli z médií. Jejím cílem je předejít slevám/neslevám (kdy e-shop nebo dokonce i kamenný obchod prezentuje v rámci slevové akce slevu, která ale ve skutečnosti žádnou slevou není). Novela ukládá prodávajícím povinnost u slevy uvádět informaci o tom, jaká byla nejnižší cena zboží v době 30 dnů před poskytnutím slevy (výjimkou je zboží, které podléhá rychlé zkáze nebo má krátkou dobu spotřeby). Z této povinnosti jsou pak stanoveny výjimky týkající se obecné komunikace přes propagační materiály, věrnostních programů a dalších.

 

4) Zveřejňování návodů ke zboží

Dosavadním nejasnostem ohledně předávání návodů by měla novela učinit přítrž. Nově musí provozovatel e-shopu přiložit návod ke zboží. Ten nemusí nutně být předán písemně, ale musí být předán na trvalém nosiči dat. Za takový nosič se nepovažují internetové stránky, protože ty neumožňují spotřebiteli si návod v nezměněné podobě po potřebou dobu uložit! Návod tedy musí být předán na nosiči (např. USB, CD či elektronická pošta). Jako ideální řešení se tak jeví zaslání návodu e-mailem.

 

5) Uzavírání smluv po telefonu

Změny se dotýkají také uzavírání smluv po telefonu, kdy nově již nebude možné uzavřít smlouvu přímo během telefonátu. Prodávající je povinen po uskutečnění telefonátu odeslat potvrzení nabídky v písemné podobě a k uzavření smlouvy dojde až akceptací písemné nabídky

 

 6) Nové podmínky pro online tržiště

Novela pamatuje také na online tržiště, jakými jsou například Booking, Heuréka a další, která zprostředkovávají uzavření smlouvy. Online tržiště musí nově informovat o hlavních kritériích, která určují pořadí nabídek, jak se zobrazí spotřebiteli při vyhledávání. Informace musí být snadno a přímo přístupná. Hlavním cílem této nové úpravy je snaha zamezit tomu, aby se v online tržištích na přední místa dostávaly placené (zvýhodněné v pořadí) nabídky, aniž by o tomto byl spotřebitel dostatečně informován. Provozovatelům online tržišť pak novela ukládá i další informační povinnosti.

 

7) Změny obchodních podmínek

Velké (byť formální) změny přináší novela též co se týče požadavků na obsah obchodních podmínek. Ty musí nově obsahovat například telefonní číslo podnikatele a adresu pro doručování elektronické pošty, informace o termínu dodání zboží, informace o požadované záloze, informace o dalších požadovaných platbách, údaje o záruce za jakost, poprodejním servisu a jejich podmínkách a detailněji jsou definována také tzv. zakázaná ujednání obchodních podmínek a další.

 

 8) Další novinky

Mezi další novinky, které stojí za zmínku, je změna podmínek pro uveřejňování spotřebitelských recenzí, tzv. tlačítková novela, právní úprava smlouvy o poskytování digitálního obsahu či změny pro uzavírání smluv během organizovaných prodejních akcí.

 

S ohledem na blížící se účinnost novely i značné sankce pro podnikatele doporučujeme provést revizi Vašich (nejen) obchodních podmínek a nastavení e-shopů, zda nově stanovené podmínky skutečně splňují. A samozřejmě i s tím jsme připraveni Vám pomoci.

 

JUDr. Anna Frantalová, Ph.D., advokátka